11 mars 2013

Windows 8 vs. Windows 7



Jag har nu använt Windows 8 i exakt en vecka och tycker mig mogen för en jämförelse med Windows 7 som jag använde tidigare. Det här är inte på något vis en professionell bedömning utan rent amatörmässigt, så här kommer inga komplicerade termer eller liknande utan enbart min upplevelse av de båda operativsystemen. 

- Uppstart av datorn. Min Acer med Windows 8 är up and running på nolltid vilket inte var möjligt med min HP med Windows 7. Inte ens i början var min förra dator igång hälften så snabbt som denna. Riktigt, riktigt skönt för en person helt utan tålamod!

- Design/look. Jag skulle ljuga om jag förnekade att Windows 8 är ett jäkligt snyggt operativsystem! Startmenyn med alla appar är verkligen en fröjd för ögat. W7 är simpelt designat vilket har sina fördelar det med men denna duell vinner helt klart W8!

- Appar. Som iPhoneanvändare är jag redan bekant med appar sedan tidigare och älskar verkligen hur lättillgängligt allt känns med dessa. Allt är verkligen ett knapptryck borta för uppstart. Stort plus i kanten för detta alltså! Här blir det lite svårt att dra en jämförelse med W7 eftersom det inte har någon appfunktion. Windows appstore har inte speciellt stort utbud ännu då det ju faktiskt är relativt nytt, men jag ser fram emot den dag då det är utökat!

- Användning. Det är inte bara uppstarten som känns snabb, jag upplever allt som snabbare med W8 jämfört med W7 i min användning. 

- Inställningar och installationer. I början fick jag verkligen huvudbry över hur jävla svårt det var att hitta alla de inställningar man ville åt i W8. Detta var betydligt enklare med W7 då kontrollpanelen var mycket mer lättillgänglig. Fick helt enkelt bita i det sura äpplet och ta tag i saken, det vara bara att utforska, utforska, utforska. Idag vet jag var allt finns men det har som sagt tagit typ en vecka. Där har W7 enligt mig ett stort övertag, just när det kommer till kontrollpanelen, installation av program o.s.v. 

- Enheter etc. Ett problem med W8 för tillfället är att det inte är kompatibelt med alla tidigare enheter. Idag skulle jag installera min i princip sprillans nya skrivare och fick panik då information om att skrivaren "inte var kompatibel med detta operativsystem" kom upp. Visst, det finns en lösning till detta och det heter nedladdningsbara drivrutiner. Men ändå, det är ju faktiskt inte alla som vet detta. Såhär är det i och för sig med alla nya operativsystem i början. 

Summasummarum: 
jag älskar Windows 8, det gör jag verkligen! Hade jag fått välja mellan att gå tillbaks till Windows 7 eller stanna med Windows 8 idag så hade jag klart valt att stanna. I början känns saker och ting lite knöliga och främmande, som en helt ny värld ungefär, men man vänjer sig och lär sig rätt så snart (inom en vecka, haha, men det finns säkerligen massvis kvar för mig att printa in i skallen). Det viktiga är att ha en liten nypa tålamod och intresse för att utforska. 

Skulle jag rekommendera folk att gå över från Windows 7 till Windows 8? 
Det är en tuff fråga faktiskt. Om man ser över det stora hela så är det ju faktiskt två jävligt bra operativsystem vi snackar om här. Windows 7 kanske är liiite segare men summan man måste betala för att få tillgång till Windows 8 är kanske inte riktigt värt det trots allt. Jag fick alltså Windows 8 med min nya dator, vilket är installerat på i princip alla nya laptops som säljs i Sverige idag. Tror inte jag hade köpt Windows 8 och installerat på min förra laptop t.ex, även om den varit i fint skick. Så jag skulle nog inte rekommendera er att gå över till Windows 8 från Windows 7 bara för sakens skull. Skulle någon fråga mig vilket operativsystem jag tycker att de skall satsa på, om de inte har någonting sedan tidigare t.ex, skulle jag klart säga att Windows 8 var "the way to go". Det skulle jag även göra med de som fortfarande sitter och trycker med Windows Vista, som är världens i särklass absolut sämsta operativsystem genom tiderna. 

Men jag hoppas att Vista är dött sedan länge, länge nu... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar