11 mars 2013

Folkmorden i Rwanda






























Det är bara så jävla hemskt att läsa om folkmorden i Rwanda -94 som jag skriver en uppsats om just nu. Samtidigt som det är så fruktansvärt hjärtskärande är det mycket intressant också. I min uppsats kommer jag fokusera på "övriga världen", vilken deras roll var, om de hade kunnat göra någonting för att stoppa den blodiga, hänsynslösa massakern (vilket jag är övertygad om att de kunnat).

Kan inte fatta att FN arbetade för att folkmord inte skulle kunna ske ytterligare en gång (efter nazisternas försök till utrotning av judar under andra världskriget) men misslyckades så brutalt och dessutom bara stod och såg på medan nästan en miljon oskyldiga människor mördades, på enbart ca. 100 dagar! Dessutom var folkmordet finansierat av biståndspengar från bl.a. Europa och USA. Pengar som användes för att köpa vapen från, just ja, bl.a. Europa och USA...

Mår man illa eller mår man illa? "Fredsbevarande"? My ass! 

Jag vill aldrig mer klaga på mitt liv och mitt land. Jag vill aldrig mer säga att Sverige är ett otrevligt land att bo i, vilket det är vissa gånger. Speciellt när man skall ha kontakt med diverse myndigheter... MEN, vi har det faktiskt jävligt bra här! Efter att ha sett filmer/läst om folkmorden i Rwanda känner jag mig jävligt lyckligt lottad här på jorden som är svensk och bor i Sverige. När man får en sådan inblick i andras verklighet, ens egen mardröm, då kan man inte känna någonting annat än ren och skär sorg. 

:(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar