11 mars 2013

Folk som förkortar ord...

Jag har alltid varit en jävla språkpolis och det är jag medveten om. Ser jag ett stavningsfel eller en helt twistad mening är jag rapp med att korrigera personen i fråga. Någonting som har irriterat andra i alla tider men även mig själv vissa gånger. Jag kan inte hjälpa det. Det är en störning jag har helt enkelt. 

Någonting jag stör mig på så extremt jävla mycket är när folk liksom förkortar ord! Ta "mkt" till exempel som jag ser mer eller mindre dagligen på Facebook, i bloggar, i kommentarsfält o.s.v. Det gör mig galen och det blir rött framför ögonen. Vad fan är grejen, guys? Exakt vad är det som manar er till detta? Det tar ungefär 0,5 sekunder extra att skriva "mycket" istället för "mkt" för en människa som är relativt snabb över tangenterna. 0,5 sekunder. Handlar det om att dessa tre extra (korrekta) bokstäver, dessa 0,5 sekunder är bortkastad tid?

Detta är inte personligt mot någon, jag mäter inte mitt tycke för människor i bokstäver. Ta Henke till exempel, jag älskar honom trots hans irriterande förkortningar av både meningar och ord. Han är den enda människa jag känner som förkortar "vad gör du" till "vgd". Vad är upp med det, hallå? 

Alltså det stööööör mig! För mig finns det x antal korrekta förkortningar av meningar men inte ord, bryter någon det mönstret med påhittade, fiktiva förkortningar blir min hjärna blurrig. Det handlar om att jag vill läsa korrekt svenska, jag vill inte tvingas tänka efter så fort en till dess okänd förkortning plötsligt dyker upp i en text. Oftast fortsätter jag inte läsa efter någonting sådant såvida det inte är en blogg jag verkligen gillar eller en person som skriver till mig personligen. 

Kan tyckas fjantigt men det är så det är. Jag känner mig till och med lite elak med den här texten. Jag är inte på något vis perfekt i mitt språk. Finns säkerligen de som stör sig något enormt på min mix av svenska och engelska ord/uttryck eller kanske någonting annat jag använder mig av när jag skriver. Och det är okej! Om inte folk stör sig på varandras skrivspråk kommer vi heller aldrig veta vad vi skall ta lärdom av. Alla dessa förkortade ord har åtminstone lärt mig att de inte skall användas. För mig så är det bara fel, för någon annan kanske det är helt rätt... men det stör mig.

P.S. jag kom just att tänka på den absolut V-Ä-R-S-T-A förkortningen av dem alla: dt. Skall tydligen betyda "det". ÄRLIGT TALAT? VA? KOM IGEN VA! EN BOKSTAV? 0,005 SEKUNDER? Skärpning! S dt kn va! (översättning: "så det kan vara") D.S.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar