22 mars 2013

Pajkastare hela högen!

Vet ni vad jag spyr på? Pajkastare och politik. Detta är anledningen till varför jag tycker politik är så jävla ointressant. Samma sak med fotboll och hockey; pajkastare hela högen. Tycker det är en rätt bra jämförelse.  Så det är inte så konstigt att många avstår engagemang inom politiken i Sverige idag med tanke på sandlådenivån som råder mellan rött och blått. It goes both ways!

Den ena sidan skall alltid påpeka vad den andra sidan har gjort för fel, de skall kasta skit på varandra och trycka ned varandra i skorna så långt det bara går. Skulle partiet du hatar göra rätt, ta upp en fråga som du faktiskt intresserar dig för, då skulle du ändå stå där på andra sidan linjen och kasta paj. För allt de gör är fel. Allt. Detta gäller både politiker och anhängare/folket. Jag personligen vet inte vilken färg jag tillhör, men skulle jag säga till någon att jag tänker rösta blått nästa val skulle det bli ett jävla liv och plötsligt får jag kanske utstå smutskastning som är direkt riktad mot mig och inte den färg jag har valt. Mig personligen. 

Skall det vara så? Nej. Hjälper det fler att engagera sig inom politiken? Nej. Är det viktigt att vara kritisk? Ja. Givetvis skall man vara kritisk. Är vi inte kritiska blir vi dumma, givetvis skall vi ifrågasätta, fundera och vara nyfikna. Är Sverige och dess befolkning idag kritisk till politik? Nej. Det är inte kritiskt att ställa sig på en sida och kasta paj så fort ett parti som tillhör en viss färg gör någonting man personligen inte tycker om. Det är inte kritiskt tänkande att vara emot varenda jävla fråga som tas upp i en kampanj. Ibland har jag till och med sett röda kasta paj på de blåa på grund av avsky mot en fråga, men det visar sig senare att även de röda förde den frågan i sin politik. 

Alltså... what? Förstår ni? Detta är vuxna människor, alla är över 18 år. Varför kan inte politik bara få vara politik istället för ett krig mellan folket? Man får ställa sig kritisk till frågor men kan man inte se det just så; med kritiska ögon? Måste man sprida ett sådant hat och bete sig så jävla illa? Jag vill fan inte bli påhoppad på grund av min färg, oavsett om jag är blå eller röd! ELLER LILA! Det är så jävla löjligt bara! Kan vi inte bli mer kritiska istället?! Är det inte DÅ vi får igenom en förändring eller börjar tänka i konstruktiva banor? 

Sluta för i helvete kasta paj! Var smart istället, tänk: konstruktiv kritik. För politiska samtal på en acceptabel nivå, bete er inte som dagisbarn som bråkar om en leksak. När detta sker skall jag engagera mig inom politiken, någonting jag faktiskt tycker är mycket intressant, men jag vill inte vara det enda barnet på dagis som inte tycker om att kasta paj eller mobbas. Så jag väntar!

Till dess röstar jag lila. Hit me!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar