12 maj 2013

Deckartrenden - ingenting för mig!

Jag förstår inte. Jag förstår v-e-r-k-l-i-g-e-n inte! Varför är svensken så besatt av deckare? Varför har vi inga framstående, BRA författare/författarinnor som kan skriva någonting annat än just deckare? Jag tycker det är det enda man ser i bokhyllorna numera; svenska deckare. Är det inte fruktansvärt uttjatat? Har vi inte gått igenom varenda historia, varje scenario, redan? Har inte alla blivit mördade eller fått upprättelse? Med tanke på hur många svenska deckare det finns så borde väl alla nio miljoner svenskar redan ha gått sitt öde till mötes... typ.

Jag vägrar haka på denna svenska deckartrend. Jag tycker inte ens att svensken är bra på att skriva deckare. Det blir platt, upprepat... konstlat. Typ: "jag är svensk, jag skall skriva en bok, jag skriver en deckare eftersom alla andra gör det". Jag kan inte ta det seriöst. Jag kan inte! 

MEN VARFÖR? Vad är det som gjort just Sverige till ett deckarland? Är det så jäkla tråkigt här att vi måste söka spänning i böcker? I så fall skulle jag kunna ge förslag på massvis av spännande böcker som INTE är deckare (tyvärr inga svenska sådana eftersom det bara finns, just det, deckare!)! 

Jag har ingenting emot er som läser deckare och tycker det är spännande. Jag kan också känna sug efter en deckare ibland. Duon Lars Kepler tycker jag skriver bra deckare t.ex. men ungefär där tar det stopp för mig... Vill jag läsa garanterat bra deckare läser jag Dennis Lehane som skriver VÄLDIGT bra spänningsromaner/kriminalromaner. Ni har säkerligen sett filmen Shutter Island? Den filmen är baserad på en bok av Dennis Lehane. HUR bra som helst! 

Någonting jag längtar efter är svensk fantasy, svensk skräck, historiska romaner! Jag skulle vilja frossa i sådan litteratur dag ut och dag in, jag skulle vara först i kö vid varje release! Allt för att slippa denna deckartrend som aldrig tycks vilja ta slut och som är så rakt igenom skittråkig. Illa när till och med bokförläggare börjar ledsna på denna trend... 

Nu låter jag galet hatisk mot deckare... men jag vill ha en mix! Jag vill kunna sätta mig ned med en svensk roman utan att läsa om mystiska mord som redan blivit utrett av någon annan liksom. Idag är utbudet så otroligt nischat här i Sverige, det är skittråkigt för mig som vill gynna svenskt författarskap. Jag tar GLADELIGEN emot tips på bra svensk litteratur! Jag behöver det, mamma behöver det. Mamma lider nämligen av deckarsjukan och har väl läst varenda en... 

Sådär... litet mindre frustrerad.




















Det närmsta jag kommer till deckare är Jonathan Lindströms bok Bronsåldersmordet. Ingen deckare, men bra mycket mer spännande än någonting annat! Och på riktigt! Fan vad jag skall skriva böcker när jag är utbildad arkeolog. Jäklarihelvete!

2 kommentarer:

  1. Säger bara: John Ajvide Lindqvist.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Lite skräck är ALLTID välkommet! Speciell svensk sådan, det är vi bra på tycker jag. :)

      Radera