26 maj 2013

Dag 12 - en sak du garanterat kommer att göra inom fem år

En sak som jag garanterat kommer göra inom fem år... Ja, jisses, det är ju klart den absolut svåraste rubriken hittills (tycker jag skriver så om typ alla rubriker?) Allt är svårt tammefan! Jag kan inte säga vad jag garanterat kommer göra inom fem år men jag kan absolut säga vad jag garanterat vill göra inom fem år. 

Genomföra arkeologiutbildningen på Sveriges vackraste ö Gotland! Jag vill bli den första i min familj att gå på högskolan. Utbildningen är på tre år och sedan kan man ta ett år extra för att få magisterexamen. Sedan ytterligare ett år (fast då på Uppsala universitet) för masterexamen. Jag kan verkligen se mig själv genomföra alla fem år och kliva ur studentskorna med titeln "master". 

För det är en dröm jag har. En nyfunnen dröm som kom som en uppenbarelse för inte ens ett år sedan. Innan denna uppenbarelse var jag insnöad på att bli journalist. Jag ville gärna skriva och tyckte själv att jag hade det som krävdes. Sedan började jag öppna ögonen, se alla fantastiska alternativ som låg framför mig, jag började se livet och fundera på var och i vad jag verkligen kunde se mig själv. 

Arkeologi! Denna dröm känns bara så väldigt rätt!


Det kliar i fingrarna på mig, ni anar inte hur mycket jag faktiskt vill detta. Jag har vuxit någonting enormt bara det senaste året. Litet som att växa ur ett par för trånga skor som man egentligen borde ha slängt iväg för länge sedan. Denna dröm har fått mig att växa, på riktigt växa, som människa! Är det inte fantastiskt egentligen vilken inverkan en dröm kan ha på människan? 

Men jag antar att det är så. Har man ett verkligt mål i livet, någonting man brinner för, så kommer det en hel del andra fina saker med på köpet. Saker som behövs för att nå sina mål. Att jag sedan har så fantastiskt positiva, stöttande och konstruktiva vänner gör ju heller inte drömmen mindre verklig. Att ha vänner och familj vid sidan som säger att jag kan göra detta är guld värt. Det finns inte ord för hur mycket jag uppskattar de otroligt fina människor som varje dag berikar mitt liv med kärlek, respekt och positiv energi. 

Utan dessa människor hade jag förmodligen inte haft den blekaste aning om vad jag skulle skriva under denna rubrik. Tack som fan för att ni finns och formar mig till den jag är med er kärlek. Tack! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar