28 februari 2013

Kingen på vegetarisk lasagne!

Ja, jäklar hörrni! Är man king eller är man? Fan så gangsta jag låter. Och det kanske jag är också, gangsta när det kommer till vegetarisk lasagne, lite kaxig och uppnosig sådär, för att jag är så jävla bra på't! Ändrade det recept jag utgått ifrån tidigare, bytte ut lite grejer mot någonting annat och tillsatte ytterligare någonting nytt utöver det, och lasagnen blev SÅ mycket godare på mitt nya lilla vis! Tidigare har jag använt mig av morötter som en av huvudingredienserna, bytte ut dem mot röd paprika idag och wow, vilken skillnad! Tillsatte även champinjoner. Här kommer receptet för den som är sugen! 

2 medelstora Zucchinis
2 röda paprikor (jag hittade någon SKITSTOR paprika i affären som hade något konstigt namn som jag inte kommer ihåg, men den var typ lika stor som två vanliga paprikor tillsammans)
1-2 gul/röd lök
Färsk eller frusen chili, valfri mängd beroende på smak och tycke
Vitlök, valfri mängd beroende på smak och tycke
1-2 paket fetaost (OBS! Inte salladsost, det är en helt annan sak, inte gott alls i varma rätter enligt mig)
400g frusen bladspenat (ICAs egna rekommenderas)
1 burk krossade tomater (rekommenderar Muttis finkrossade tomater, lite dyrare men oj vilken kvalitet!)
2 dl crème fraiche (kokbar! Den som vill kan använda sig av smaksatt crème fraiche men jag kör med naturell)
Salt & peppar
Stekfett

Jag brukar börja med att skära upp allt som skall skäras upp så har man det gjort. Zucchinin skall skäras i halvmånar, tänk på att inte göra dem för tunna för då blir det bara en enda sörja av dem väl i ugnen sen, lite grövre så det blir lite tuggmotstånd. Samma sak med champinjonerna. Paprikan strimlade jag så de blev ungefär 1cm breda. Hacka löken. Finhacka chilin och riv/pressa/hacka vitlöken. Det som skall i först i pannan är vitlöken och chilin tillsammans (den doften är oslagbar!), låt den fräsa en stund innan ni sänker temperaturen på plattan och lägger i löken. 

När ni tycker att löken har lagom färg/är lagom mjuk är det dags att ha i paprikan och de skivade champinjonerna. Låt det stå ungefär 5-10 minuter på plattan INNAN ni har i zucchinin. När ni har haft zucchinin i stekpannan tillsammans med det andra i ca 5 minuter är det dags att ha i de finkrossade tomaterna och crème fraichen och alltså göra såsen! Låt puttra kanske 5 minuter på plattan på medeltemperatur. 

När såsen är färdig är det dags att slänga ned det i formen. Börja med lite sås längst ner, lägg på plattor, mer sås... Och på "andra varvet" på såsen lägger du bladspenaten (som skall vara så fri från vatten som möjligt, så man kan få krama ur den rätt rejält innan) och fetaost. Jag brukar göra två lager med bladspenat + fetaost, så jag använder alltså ett paket fetaost och 200g tinad och urkramad bladspenat på "andra varvet". På med plattor och varva så som du själv känner. Det allra sista lagret rekommenderar jag att ha bladspenat och fetaost på, alltså längst upp innan du gratinerar med vanlig riven ost (det blir andra lagret med fetaost och bladspenat). 

In i ugnen när du varvat färdigt. Jag har 200 grader på ugnen (INTE varmluftsugn alltså!) när jag gör denna lasagne och låter den stå inne ca. 30-35 minuter. Serveras gärna med hemmagjort vitlökssmör (alltså smält smör + pressad vitlök) att ha på något gott bröd! Mumsfillibaba! 

Det som är så jäkla fint med en vegetarisk lasagne som denna är att du ju faktiskt kan välja alldeles själv vilka grönsaker du vill ha i! Paprika, broccoli, morötter, zucchini, tomater... you name it, allt funkar! Så gå efter eget smak och tycke så blir det perfekt! Det jag använder som utgångspunkt är ALLTID zucchini, crème fraiche + tomatkross, fetaost + bladspenat, eftersom det utgör en bra grund för lasagnen. Annars kan du ju ha i precis vaaaad som helst! Kom gärna med egna tips om ni har det! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar