5 november 2012

Lyxig middag idag!

Det är inte mycket som slår ett nybakat bröd
Jag är rätt lat och bekväm, sorgligt men sant. Åtminstone har jag modet att erkänna det. Men det finns två saker som får mig att glömma bort detta: bakning och matlagning. Att baka är så befriande på något vis, man använder händerna och fokuserar på det man har för dem och slappnar verkligen av.

Idag gjorde jag frallor med solrosfrön. Någonting som för mig var helt främmande fram till idag var att ha honung i degen. Förstod inte syftet och tänkte att det bara skulle bli sött och äckligt? Men då sa mamma att det tydligen skall skynda på jäsningsprocessen, så jag får lita på det helt enkelt. Sött blev brödet inte i alla fall. Det blev helt perfekt!

Det är så jäkla lyxigt på något vis, att få sätta sig ned efter flera timmar och njuta av ett ljummet, helt fräscht bröd med Bregott (det enda rätta hörrni) och en skiva ost. Inte att förglömma det obligatoriska glaset med mjölk. Bakning är någonting jag egentligen borde syssla med oftare. Känns så jäkla onödigt att köpa bröd som egentligen bara innehåller luft, när man istället kan göra eget bröd som inte innehåller en massa luft, som är nyttigare, billigare och helt underbart gott! Det tar några timmar i veckan men det spelar ingen roll eftersom det är så kul och slutresultatet blir så fantastiskt fint!

Nästa gång funderar jag på att göra surdegsbröd. Har länge velat ge det ett försök. Skall tydligen vara väldigt gott! Någon som testat? Kom gärna med tips.

I'm in heaven and I plan to stay there!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar