15 november 2012

Bye bye, Facebook?

Ärligt talat så börjar jag bli lite småless på Facebook nu. Vet inte om jag bara inbillar mig eller om det faktiskt är en rätt otrevlig plats att befinna sig på vissa stunder i cybervärlden. Man skulle kanske kunna säga att det blir "mer och mer öppet", a.k.a. folk tycker att de får slänga ur sig precis vad som helst när de inte står öga mot öga med personen i fråga. Ibland kan jag tro att jag befinner mig i Blondinbellas kommentarsfält och inte på Facebook. 

Som sagt kan det vara ren och skär jävla inbillning, men det känns som om det enda jag får som respons på mina statusuppdateringar är antingen mothugg eller "nej du gör fel", "du tycker fel", "hur kan du tycka så?!" o.s.v. Någonting jag verkligen inte behöver. Visst, jag är absolut på att diskutera och argumentera på en mogen nivå, det är inte det som är grejen. Grejen som gör mig ledsen/stör mig är alla negativa kommentarer som är så jäkla onödiga att slänga ur sig. Till och med Henke har reagerat på detta och sagt: 

"det spelar fan ingen roll vad du skriver, du får alltid mothugg eller tvingas ta en diskussion"

Någonting vi har skrattat åt rätt gott under en lång tid nu. Men jag skrattar inte längre och har heller inte gjort på några veckor. Jag är bara ledsen, förbannad, irriterad och frustrerad. Det är så jävla dumt att ens bry sig om dessa kommentarer, så jävla dumt att ta dessa diskussioner eller tjafs och fortsätta. Blir så jäkla matt när jag, ännu en gång, måste ta denna jävla diskussion, på denna låga jävla nivå som inte kommer leda någon vart. Rent allmänt på Facebook, var jag än skriver och vad jag än skriver, så händer detta. Känns så himla trist att komma på sig själv med att tänka: "men, om jag skriver det här nu, hur många timmar måste jag tillbringa framför datorn för en diskussion? Det orkar jag inte idag" Det kan handla om vad som helst. Kanske en pryl jag har köpt eller en artikel på Aftonbladet, vad jag käkade till frukost eller vad jag väljer att göra med min tid. Jag har börjat tänka såhär, på allvar. Skiter många gånger i att uppdatera min status eller lämna de mest harmlösa av kommentarer på Facebook för jag orkar inte med "konsekvenserna". Det här inlägget t.ex. känns jobbigt att publicera, men jag tänker göra det i alla fall. Knappt några som läser min blogg antar jag, men jag måste fan få ventilera här.

Nu skall jag försöka tänka positiva tankar och fortsätta så. Har fått nog av varan "negativ energi" för en livstid. Dags att ta sig i kragen och skita i de där diskussionerna som är så himla onödiga. Försöka skaka av sig negativa kommentarer o.s.v! Dags att inte vara ledsen eller förbannad, att inte bry sig. Nytt kapitel. Peace.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar