22 november 2012

Nästa inköp: toningskor

Jag och morsan har börjat ta en promenad varje dag nu. Det är riktigt skönt och speciellt kul eftersom man kan vara social samtidigt. Givetvis skall vi börja komma igång på gymet ordentligt också, men gå kan man faktiskt göra en gång om dagen ändå. 

Har funderat lite på om man skall gå med stavar eller i intervaller, typ. Bara göra någonting mer medan man går än att bara... gå. Jag vet att det kanske låter lite konstigt, men förhoppningsvis så förstår ni vad jag menar. Så började jag och mamma snacka om skor. Jag skulle behöva ett par bättre skor än de jag har nu eftersom min rygg är lite speciell. Har ju tidigare gått hos sjukgymnast så det är ju definitivt bättre nu än vad det var för ett år sedan men ett par bra skor känns viktigt när man tar sin dagliga promenad. Visst, jag är skiiiiitnöjd med mina Nike, alltså verkligen skitnöjd! Galet fin kvalitet och man flyger fram i varje steg, men dessa hade jag tänkt ta in till gymet istället. 

Så jag surfade runt och hittade plötsligt toningskor. Har sett dem förr men aldrig riktigt förstått syftet, men så gled jag in på en länk med rubriken "Obalans som träningsmetod". Här är en beskrivning av syftet med toningskon:

"Den medvetna instabilitet som toningskor har går mot både vårt invanda rörelsemönster och vårt genetiska arv. Hjärnan tolkar den här instabiliteten som att användaren är på väg att trampa snett eller tappa balansen och blixtsnabbt skickar hjärnan ut impulser till musklerna att dra ihop sig för att minimera skadan. Ögonblicket därefter märker hjärnan att det var falskt alarm eftersom den känner det stöd som finns i skon, kontraorder skickas istället ut till musklerna att slappna av. Det är de här små muskelspänningarna som ger den ökade träningseffekten med toningskor men de olika tillverkarna har olika metoder för att nå denna effekt." - Sportfack.se

Detta ÄR mitt nästa inköp. Skall tydligen ge mycket fin rumpa och fasta lår. Om det nu fungerar så. Det återstår att se. De är inte speciellt vackra att se på då de är så rundade både fram och bak, men jäklar, jag kan verkligen tänka mig att dessa fungerar. Vill köpa nu, nu, nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar