21 juni 2013

Midsommardans

Anders Zorns "Midsommardans" från 1897 är midsommar för mig varje år.








































Midsommarafton. Syrran gör en midsommarkrans, Zac somnar under bordet, sömntutorna fortsätter vara just sömntutor och jag, ja, jag färgar håret. Det är midsommar, helt enkelt, och jag ser fram emot en bra och glädjefull dag. 

Mycket glad blir man i alla fall av Anders Zorns "Midsommardans". Ända sedan alla lektioner med J-O (en något fanatisk konstexpert, love love) på gymnasiet har kärleken till denna konstnär varit total. Han blev (och är fortfarande) min absoluta favorit bland svenska konstnärer. Och Carl Larsson, förstås! De två göbbarna får dela förstaplatsen. 

Nu är det dags att ge sig ut för att fånga dagen! Glad midsommar, peeps! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar