3 juni 2013

Månadens boktips!




















Som arbetslös hinner man läsa -en hel del- så att säga. Åtminstone om man älskar att läsa! Som jag. När jag vaknar på morgonen kan jag längta efter att få gå och lägga mig igen bara för att få läsa i timmar innan jag skall sova. Nu när sommaren har hittat hit läser jag även mycket under dagarna ute i solen. Det är bland det bästa jag vet! 

Så, den senaste veckan har jag läst två böcker. Den ena är skriven av en av mina favoritförfattarinnor Elisabet Nemert och heter Röd måne. Denna kom ut i handeln den 16:e maj om jag inte minns fel. Den 17:e maj köpte jag den på Bokia i stan. Det är verkligen inte vanligt att jag köper nyutkomna böcker. Jag väntar gärna till dess att de kommer ut i pocket. Dels för att jag föredrar pocket och sedan för att inbundna böcker är mycket dyrare. Men på Elisabet Nemerts böcker kan jag helt enkelt inte vänta, de är SÅ bra! Röd måne var heller ingen besvikelse. En verkligt bra bok som jag skulle rekommendera till de som gillar mystik, historia, kärlek och häxjakter!

Sedan har vi Henning Mankells bok Minnet av en smutsig ängel som bara var heeelt fantastisk! När jag köpte boken under bokrean tänkte jag att "hmpf, Mankell, han kan ju bara skriva utdragna deckare", men ack så fel jag hade. Ger mig själv en liten örfil för de förutfattade meningar jag hade innan jag läst boken. Den var så bra att jag läste ut den på två dagar. Mankell behandlar "vita och svarta" under tidigt 1900-tal i Afrika. Den är delvis baserad på sanning då Mankell har använt de förstahandskällor han har funnit och sedan blandat det med sin egen vilda fantasi. Det hela slutade i en fantastiskt bra bok som får en att både rysa och le många gånger om (mest rysa). Läs den! 

Jag hoppas på att hinna läsa mycket nu i sommar och att jag kan ge er fler bra boktips. Så småningom vill jag börja skriva ordentliga bokrecensioner, någonting jag älskade att göra som tonåring och tänkt ta upp igen. Nu skall jag börja på en ny bok, nämligen Synda av Sylvia Day. "Synda har beskrivits som Downton Abbey möter Fifty Shades"... Excitiiiing!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar