20 september 2013

Du skall inte tro...


Jag blir så jävla trött. Trött på jantelagen alltså. Blir alldeles matt i kroppen och vet inte om jag skall skratta eller gråta. Ingen skall vara bättre än någon annan i långa landet mellanmjölk med falukorv och vita husknutar. Denna mentalitet är bara så jävla sjuk att jag vill lägga mig ned och SKRIKA, SPARKA och bara... 

AAAAAAH! Mosa in ansiktet på alla fuckade individer! 

Och vi är för få som tycker att detta inte är okej! Det finns på riktigt folk där ute som tycker att det är dåligt att kunna köpa tjänster. De som köper tjänster är "bortskämda" och dåliga människor, för man skall ju inte utnyttja andra och det är ju så synd om de som måste städa i hens hem eller bädda hens säng. Det är så synd om den människan som har ett jobb att gå till varje dag och en lön att betala hyra, mat och annat nödvändigt med. Verkligen. 

Men NEJ, NEJ OCH NEJ! Det är bara så fel att vi skall tycka att de som har råd att köpa dessa tjänster är bortskämda. De betalar någon annan för att slippa göra det som hen kanske inte vill, inte hinner eller kan göra. Och det är fel?! Folk förstår inte att alla dessa tjänster som kostar pengar försörjer familjer! De förstår inte att hen betalar dessa tjänster för pengar som hen har tjänat själv, på eget bevåg. 

Så varför är det sådan jävla tabu att t.ex. anställa en städerska i Sverige? Borde det inte vara lika tabubelagt att anställa en målare, rörmokare eller en elektriker? För det kan vi väl göra själva, eller? Om jag hade kunnat anställa en städerska hade jag gjort det. Vem fan vill egentligen städa? Jag vill inte det i alla fall. Jag hade mycket hellre låtit någon komma hit och städa upp min skit, men jag har inte råd. Det betyder inte att jag missunnar andra detta. 

Men det är just det som är grejen. Har vi inte råd med någonting så beskyller vi gärna andra, vi berättar gärna för andra hur otrooooligt dåliga de är som människor för att de inte städar själva, samtidigt som vi vet att vi säkerligen hade betalat för att slippa de där jävla dammråttorna om vi bara hade haft råd. Kalla det jantelag, kalla det avundsjuka, kalla det vad fan du vill - det är fel! Vi borde inte ens bry oss. Vi borde bara glädjas att det finns ett kretslopp. 

Hade vi inte haft dessa människor som är beredda att sälja tjänster hade vi haft betydligt högre arbetslöshet och välfärden i Sverige hade sett bra mycket mer annorlunda ut. Den hade varit ännu sämre! De behövs och de tillför sitt. Ironiskt nog är det oftast människor som är så trötta på arbetslöshet och samhällssystemet i Sverige idag som är bittra och klagar på detta. Borde inte de vara glada om några?

Jag fattar fan ingenting och har huvudet ut och in just nu... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar