22 januari 2013

Ett av tio - Game of Thrones

Tänkte att jag skulle köra "ett av tio - favoritserier" i tio inlägg med mina absoluta favoritserier. Jag har en hel del att välja mellan och det har inte varit helt lätt att välja ut tio stycken att ta med. Här kommer i alla fall den första. Detta är den enda av de tio serier jag samlat i en mapp på datorn som jag faktiskt kan rangordna. Här är min nummer ett, min favorit. 


Game of Thrones 
Jag är en äkta sucker för low fantasy så självklart är detta min absoluta favoritserie! Den har ALLT och lite till. Karaktärerna känns så jäkla trovärdiga och är fantastiskt snyggt gestaltade. Här finns karaktärer man antingen älskar eller hatar, eller inte vet om man skall älska eller hata. Känslor man inte trodde existerade kommer fram i en själv när man ser denna serie, så är det i alla fall för mig. Varje gång. Jag som även har läst böckerna, 1-3, får med mig så jäkla mycket redan från scratch. Sådana smågrejer som de inte tagit med men som man ändå personligen kan lägga in i serien. Det är verkligen fantastiskt! 

Har sett säsong ett och två flera, flera gånger och ledsnar aldrig. Just nu längtar jag sönder till säsong tre som kommer i mars! DET mina vänner kommer bli en MYCKET bra säsong med massvis av action och händelser. You just wait... 

Gillar man att läsa tycker jag helt klart att man skall ta sig tid att plöja igenom A Song of Ice and Fire, vilket alltså är namnet på bokserien. Man blir som fast, kan läsa i timmar! Jag personligen rekommenderar originalversionen, alltså den på engelska, eftersom språket är så fantastiskt, men trivs man bättre med svenska så finns alla böcker utgivna även där. 

Favoritcitat (eller konversation, snarare), episod 2, säsong 1: 
Jon: Why do you read so much?
Tyrion: Look at me and tell me what you see.
Jon: Is this a trick?
Tyrion: What you see is a dwarf. If I had been born a peasant, they might have left me out in the woods to die. Alas, I was born a Lannister of Casterly Rock. Things are expected of me. My father was the Hand of the King for 20 years.
Jon: Until your brother killed that King.
Tyrion: Yes, until my brother killed him. Life is full of these little ironies. My sister married the new King, and my repulsive nephew will be king after him. I must do my part for the honor of my house, wouldn't you agree? But how? Well, my brother has a sword, and I have my mind. And a mind needs books like a sword needs a whetstone. That's why I read so much, Jon Snow.


Favoritkaraktärer: 
Tyrion Lannister
Arya Stark 
Daenerys Targaryen

Har ni inte redan sett denna serie, SE DEN! Har hittills inte hört en enda person som tyckt att det varit bortkastad tid. Den har 9.4 i snitt på IMDb av en anledning! Nu laddar vi inför den 31:a mars allihopa, wohoooo! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar