31 juli 2014

När jag får bestämma själv.


Snart är det tid att fly till Gotland. Jag ser fram emot allt som har med flytten att göra. Fixa och trixa med inredning, ta hand om tvätt, skaffa rutiner, gå på gym, plugga, träffa nya vänner och ja... ni greppar. Men det jag ser fram emot mest just nu, när jag ser till mig själv och mitt fysiska välmående, är helt klart maten. 

När man bor hemma har man inte precis fria händer. Speciellt inte i en familj där vanlig husmanskost alltid stått högst upp på menyn. Vanliga husmanskost innehåller allt som oftast rött kött/fläskkött, potatis och någon fet sås. Det ÄR ljuvligt gott, men jag känner att min kropp inte längre vill ha den typen av mat. Jag mår helt enkelt inte bra av allt kött och alla supersnabba kolhydrater i form av såser och potatis. Kan riktigt känna hur magen säger ifrån och sväller upp efteråt.

Det senaste halvåret har jag dragit på mig otroligt mycket nya lärdomar kring mat. Kött är egentligen inte bra för varken miljö eller kropp, så varför skall det få fortsätta vara en del av mitt liv? Jag ser verkligen ingen anledning alls till att fortsätta konsumera kött. Jag har velat, tänkt, sett för- och nackdelar, velat lite till och verkligen (VERKLIGEN) tänkt igenom vad detta steg skulle betyda. Sedan fick vi besök av min storasysters sambo som det senaste året enbart käkat veganskt. Han berättade hur han mådde så jävla bra fysiskt, hur mycket mer han orkade och hur klar han kände sig i skallen. Då tog jag beslutet.

Det får helt enkelt bli vegetariskt. Jag skall även ge allt i min värld för att strunta i ris, pasta och potatis. Allt för att gå ned i vikt och komma i fysisk form. Ni kan inte ana hur länge jag längtat efter att få ta hand om maten själv. Det är en jävla frihet att få göra det!

Nu skall jag scanna nätet på matnyttiga vegetariska recept. Har ni några tips får ni gärna håva in dem. Alla förslag är välkomna! Så länge de inte är baserade på pasta, ris eller potatis alltså eller att det åtminstone är en lätt ingrediens att skippa. 

I höst börjar mitt nya liv. På alla plan. Som jag längtar! Har aldrig någonsin känt mig så målinriktad som jag gör just nu. Det här kommer bli så otroligt bra och jag skall kämpa ända in i kaklet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar