4 november 2013

Min tid, min lust, mitt val.

Teknik i all ära. Utveckling i all ära. Jag älskar min dator, min mobil, min iPad, min TV... eh, allt det där som har med teknik att göra. Vi lever i ett informationssamhälle där vi dagligen matas av media, sociala medier, reklam och så vidare, vare sig vi vill eller ej. Det stör mig egentligen inte speciellt mycket, det har blivit en del av vardagen som jag lärt mig acceptera; that's just how it is. 

Men på något vis verkar detta även ha fått inflytande på kontakt med andra människor. Just det här att man ständigt skall vara tillgänglig. Det ska gå snabbt, man skall vara på hugget. Man ska svara i telefon efter första signalen, man ska svara på Facebook så fort det plingar till, man ska svara på SMS helst en sekund efter att tonen ljuder, man ska svara i Skype... jämt och ständigt, annars är man en dålig vän eller helt enkelt en jävligt dålig medmänniska. Allt skall hela tiden ske på andras villkor och helst skall man vara trevlig, fastän man kanske inte alls känner för att vara det just då.

Jag hade en vän på Facebook för några månader sedan (borttagen, raderad, skitjobbig och allmänt gnällig, det var inte speciellt komplicerat att trycka på delete, om man säger så) som skrev typ "ni som inte svarar i telefon när man ringer eller skickar SMS, fuck you". Men vad är det som säger att man bestämt måste svara i telefon eller dra iväg ett SMS så fort någon annan bestämt sig för att göra det? Jag personligen orkar inte alltid svara i telefon, pallar inte alltid skicka SMS eller vara social. Ibland har jag helt enkelt inte tid, ibland har jag ingen lust. Jag har ett liv utanför det här med datorer och telefoner, believe it or not liksom. 

Och vet ni vad? Det är faktiskt okej. Det är okej att inte vara tillgänglig tjugofyra timmar om dygnet. Det är okej att skita i Facebook ibland, när man inte känner för det eller när man inte har tid. Det är så jävla okej! Jag vill verkligen slå ett slag för detta! Våga vägra telefonsamtal, våga vägra SMS, våga vägra Facebook, våga vägra mail! 

Det är MIN tid, det är MIN lust, det är MITT val, ingen annans! Jag har så väldans svårt att förstå varför folk skall bli tjuriga, förbannade eller irriterade över detta? Jag svär, det är så många i min vänlista som har skrivit om detta och ibland känns deras inlägg nästan hatiska. Det är läskigt att vi idag inte skall få bestämma över vår egen tid och välja våra prioriteringar, för det är faktiskt just exakt så jag känner. Men jag vägrar vara en slav under någon annan, jag vägrar prioritera bort sådant som jag tycker är viktigare för ett sketet telefonsamtal som jag inte känner för, eller ett sketet meddelande på Facebook som faktiskt kan vänta till dagen efter då tiden finns.

Jag menar alltså inte att man skall ignorera människor, jag menar bara att det är viktigt att faktiskt få bestämma över sin egen tid och göra sina egna val. Givetvis skulle jag svara på ett SMS/telefonsamtal om det var en vän till mig som mådde dåligt, då skulle jag ta mig tiden, men man får försöka sålla ut vad som känns viktigt och inte när tiden faktiskt inte finns. Skall folk tjura ihop för att detta är mitt val, skall de ge mig ett "fuck you", well, guess what guys, I have one for you aswell:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar