20 november 2013

Lil sis!

Syrran önskade sig ett porträtt och jag är ju inte den som är den, så jag gjorde ett till henne idag. Idag jobbade jag verkligen med porträttet också, till skillnad från de jag gjort på mig själv som faktiskt är rätt jävla slarviga. Det är väl framförallt skuggningen som jag är nöjd med och det är absolut svårast av allt. Förutom håret då, som är skiiiiitsvårt att få snyggt! Alltså, skiiiiiiitsvåååårt! 

Och vet ni en sak? Jag tror ärligt talat att detta är någonting alla kan göra som äger en platta och har Photoshop installerat. Och en kopp tålamod. Det är åtminstone någonting jag har fått för mig. Visst, skuggning/hår/ögon kan vara väldigt knepigt. Det krävs lite eftertanke och jobb för just de delarna, men själva line-arten är inte alls svår och skuggningen löser man med lite övning (och, återigen, tålamod). 

Såhär gör jag i alla fall (i korta drag): 

1. Först lägger jag in den bild jag vill använda mig av i ett lager. Sedan lägger jag till ytterligare ett lager ovanför bilden. 

2. I lagret ovanför min utgångsbild börjar jag dra linjer lite lätt med en hård pensel. T.ex ögon, fingrar, näsa, mun. Helt enkelt allt det där som behövs för att göra ansiktet komplett. Det krävs lite precision för att få linjerna som de skall vara, men man behöver inte vara sådär skitnoga om ett streck hamnar över ett annat. Det går lätt att justera till. Tänk er att man skissar. 

3. Fyller i läppar. Lägger till lite "skimmer" i form av en ljus (hård och mjuk) pensel på läpparna för att de inte skall bli platta och tråkiga. Sedan börjar jag lägga ut linjer för ansiktsformen och konturer för hår. Håret la jag ut som en enda blaffa med mörkgrå färg (hård pensel). Sedan körde jag med smudge + dodge + burn tool (skiftade mellan storlek 10 och 1 på penseln, körde med en mjuk hela tiden) för att det överhuvudtaget skulle likna någonting i närheten av hår. Här har jag också lagt till en bakgrund i en väldigt ljus grå. Tips från Henke, tydligen blir det lättare att jobba med en bakgrund som inte är helvit. 

4. Håret är på plats, efter mycket om och men. Har lagt till och fyllt i jackan. Linjerna i jackan tog jag bort senare för att istället lägga in lite "vågor" eller vad tusan man skall kalla det för att liva upp bilden lite. Här kan man vara hur noga eller hur slarvig man vill egentligen, enligt mig. Som ni ser så är ansiktet fortfarande i bakgrundsfärgen, så jag la på en liiiite mörkare grå i ansiktet (måla i bakgrundslagret över ansiktet eller lägg till ett lager under alla andra)


5. Här börjar det "roliga": skuggning. Här kan det vara bra att ha utgångsbilden till hjälp. Skall man dessutom göra porträttet i gråskala är det såklart bra att ha utgångsbilden i gråskala så man kan använda den för att se var skuggorna ligger. Man kan t.ex. klistra in den bredvid eller multitaska mellan Photoshop och bildvisaren. Det ÄR skitsvårt att skugga men jag fick ett jättebra och enkelt tips av Henke: "det är som ljusast där det putar ut". Alltså det som ligger närmst i bilden. Som nästippen, kinderna, hakan, pannan o.s.v. Jag använde en mjuk pensel i rätt stor storlek men med låg opacitet. 

Kom ihåg att ALLT ska vara i olika lager! Jag har använt sju lager. Hellre för många än för få eller ännu värre inga alls. Jag har t.ex. en för jackan, en för håret, en för linearten, en för skuggningen, en för ifyllnad och så vidare. Lager på lager på lager, that's what it's all about! 

Eller nä, it's all about having fun. Och kul är det! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar