10 oktober 2014

Länge leve mensen!

Ni som läser min blogg och känner mig vet att feminism är någonting jag brinner för, därför blir jag lika glad varje gång ett känt namn vågar ta upp kampen. Kampen för feminism mot sexism för det natutliga, skulle man kunna säga i detta fall. 

På tapeten idag är Zara Larsson, en tjej som jag faktiskt inte känner till så väl. Har lyssnat en del på hennes musik, men aldrig brytt mig om att göra någon större djupdykning i vem hon är. Ikväll snubblade jag över ett av hennes blogginlägg på Facebook. Det kan ni läsa HÄR! Det Zara tar upp är någonting jag tror att vi alla funderat på någon gång; varför kvinnan som sexobjekt är okej medan hennes biologiska, alltså fullt naturliga, egenskaper definieras som äckliga och (shocking enough) onaturliga. Sådant som, tyvärr, inte får plats någonstans. Någonting som är "fult" att visa och prata om.

Detta är helt oförståeligt. Och oroande. Jag är inte mamma själv men detta får mig att fundera på hurdant man ställer sig till detta som förälder. Jag vet att när jag var nio år gammal och fick uppleva min första mens hade jag gärna haft lite förkunskaper för det var bland det absolut värsta jag varit med om. Min mamma är världens bästa mamma (love you!) men jag fick aldrig höra talas om mens innan den kom som ett brev på posten. Som jag trodde var onaturlig, som inte var en del av mig, som jag var helt säker på var mitt dödsbesked. Jag vet inte om mamma helt enkelt inte hann eftersom min mens var så fruktansvärt tidig. Mens var någonting jag kom i kontakt med rent teoretiskt först på högstadiet under sexualkunskapen. Barn kommer för tusan i kontakt med sex (via filmer, reklam, TV, internet etc) innan de ens hinner få sin första mens, innan de hinner förstå vad en erektion är! Skall det behöva vara så? 

Det är rent av tragiskt att våra biologiska faser, för tjejer såväl som för killar, skall behöva innebära så mycket tabu. Att man inte skall få tala öppet om det. Att Zaras bild togs bort är verkligen pisstråkigt, för vad sänder det ut för signaler till tjejer som upplever sin första mens? Eller sin hundrade, för den delen, det spelar ingen roll. Mens är mens är  mens. Så har det varit i alla tider och så kommer det alltid vara! Det är ingenting man skall behöva skämmas för eller känna sig äcklad av. Det skall vara lika naturligt som att vi har öronvax och är snoriga av bara satan när vi är förkylda! Någonting JAG knappast tyckte när jag var yngre, för mens var ju "sååå äckligt"...

Nej, vet ni vad! Länge leve mensen! Länge leve evolutionen som gjorde oss till de vi är idag. Med mens, armsvett, handsvett, tuttsvett, snor, öronvax och erektioner! Länge leve människan, helt enkelt. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar