29 augusti 2012

"Folktandvård" och Gotlandsresa

Besöket hos tandläkaren gick väl bra. Bedövningssprutor brukar jag inte ha problem med men när den kördes upp i gommen på mig idag höll jag hårt i armstöden. Helvete vilken smärta! Tandis började borra, sa att jag var duktig tjej, yada yada, bla, bla, bla. Sen kom eldprovet... rensningen. Om ni har varit med om en rensning av en tandkanal någon gång så vet ni hur den går till. De drar med en "nål" i hålet de borrat, in och ut, in och ut, in och ut, med ett handfast grepp om och om igen. Den smärtan vill jag A.L.D.R.I.G uppleva igen! Var helt dyngsur efter att det var färdigt. Genomsvett över hela kroppen... Not kidding, DYNGSUR!

Resultatet blev dock gott, om än dyrt och ännu dyrare om en månad då tanden skall lagas färdigt. Snacka hutlösa summor pengar de tar för ca 1½h jobb, vilket mina två behandlingar kommer ta tillsammans ungefär. Kan det vara så att tandläkaryrket är ett av de mest välbetalda? Blir förvånad om någon kommer med annan information. Och hur de kan ha mage att kalla sig själva företrädare för "folktandvården" är ju helt fuckat! "Folktandvård" skall alla ha råd med, a.k.a. en ung, arbetslös människa t.ex. skall inte behöva ta ekonomisk hjälp från mamma och pappa för att få må bra! Och alla pensionärer som får dåliga tänder p.g.a. ålderdom, hur fasen finansierar de sina tandläkarbesök? Det är ju galet hur det fungerar! Alla har inte den turen att de faktiskt kan be om hjälp så som jag har kunnat.

Nåväl, ont har jag i alla fall inte längre och det är ju gött! Någonting annat som är minst lika gött, om inte göttigare faktiskt, är att jag beställt resa till Gotland idag då pengarna rullat in som de ska (det går bra nu) (jag var bara tvungen). Så den femte september är det jag som far över till ön, jajamän!

Enveckakvar. Det skall jag nog klara. Fast idag känns det jobbigare än vad det gjorde igår. Sådär som det gör när verkligheten kommer ikapp och man inte vaknar upp bredvid honom. Saknad och längtan, den närmsta veckans tema.

Peace!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar