12 mars 2015

Osteologi på schemat!

Yoyoyo! Här pluggas det ben, kompletta och inkompletta skelett, sekundära begravningar och latin så det står härligt till! Imorgon skall vi nämligen ha vårt allra första benseminarie. Just nu läser vi en kurs om mytologi, religion och världsåskådning och denna veckas tema är döden. Så imorgon skall vi få pilla på urgamla människoben och jag ser verkligen fram emot det. Vi har läst väldigt litet osteologi (läran om ben) hittills och då är det ändå en inriktning vi kan välja under nästa vårtermin. 

Jag har redan bestämt mig för att inte välja osteologi. Inte för att det inte är intressant, för det är det verkligen (faktiskt bland det mest intressanta jag läst hittills under utbildningen, det är så mycket mer än bara ben) utan för att jag aldrig någonsin skulle kunna memorera alla ben på latin. För ja, det skall man kunna. Inte bara människoben, varenda jävla ben vilken finns på ryggradsdjur. Jag kan för allt i världen inte förstå hur detta ens är möjligt? En erfaren, välutbildad, engagerad arkeolog kan namnge varenda ben bara genom att kasta en blick på det. 

O-F-Ö-R-S-T-Å-E-L-I-G-T! 

men 

H-Ä-F-T-I-G-T! 

Med detta sagt menar jag inte att jag aldrig kommer studera osteologi, för det vill och ska jag göra, men det kommer inte bli min inriktning år två. Förhoppningsvis kan jag läsa lösa kurser i osteologi parallellt med inriktningen jag skall välja (Skandinavisk arkeologi, vikingatiden biiiiisches!). 

Jag trivs i övrigt otroligt bra med utbildningen, trots att det finns kvällar då jag bara vill slita av mig håret av frustration. "Allt löser sig" är faktiskt ett jävligt bra val av uttryck, för det gör det. Inte av sig självt, men med en vilja av stål och en stor skopa envishet. Var tolv poäng från VG på en salstentamen jag inte ens trodde att jag skulle bli godkänt på (salstentamen jag skrev om i mitt senaste inlägg). DET, mina vänner, var enbart tack vare ihärdigt pluggande och hur jag ibland kan plocka fram den där extremt envisa sidan vilken tillåter mig att engagera mig och förbruka den där extra lilla sparlågan. Den här envisheten har gett mig VG i en 30-poängskurs och ett helt felfritt papper. Aldrig underkänd, inga kompletteringar! *flexing* 

(Den där envisheten är också anledningen till att jag under 20 dagar trodde jag var på smällen, tills igår då min mens kom som ett brev på posten. Eller snarare som ett mail, för fort gick det. INGEN BULLE I UGNEN ALLTSÅ, BAH STRESS!)

Förresten, jag blev 25 barre i måndags. Vill ni läsa om detta dirigerar jag er till Kalkstenssystrarnas blogg som ni hittar HÄR

P.S. Bilden ovan är rolig. Humerus är nämligen överarmsben på latin! Thihi! Arkeologi- och osteologiskämt är beyond awesome. D.S. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar