28 juni 2014

Jojo Moyes

Igår avslutade jag "Livet efter dig" av Jojo Moyes Det tog två dagar att läsa de 400 sidor som boken bestod av. Jag läste galet intensivt, varje liten stund då jag inte led av sjukaste migränen någonsin tog jag upp den och läste. Vilken bok alltså. Det är sällan jag fastnar så djävulskt i karaktärer och story som jag gjorde medan jag tog mig igenom denna. Vilken fantastisk historia! När jag hade läst sista sidan pendlade jag mellan skratt och gråt. Mest gråt, faktiskt. Hade jag inte suttit i samma rum som Henke hade jag förmodligen grinat mig till sömns, men jag tänkte att jag skulle bespara honom på det och svalde snällt klumpen som fastnat i halsen. Jag kände mig konstigt tom efter att ha lagt ifrån mig den för sista gången. Samtidigt kände jag mig berikad och... lycklig. Jag kramade om Henke extra hårt innan det var dags att slå ihop mina blå och sova för natten. Livet är skört, mina vänner. Väldigt skört. Läs boken! Det är en order... eller nåt. 

Idag har jag tagit mig ann en till bok av samma författarinna, nämligen "Sophies historia". Har läst ca. 70 sidor och är redan helt fast. Spänd på vart denna fantastiska kvinna Jojo Moyes tänkt ta mig denna gång. Vad hon tänkt visa mig, vilka känslor hon tänkt att jag skall få känna. En sak är jag säker på till hundra procent: 

Jojo Moyes tog sig just in på min lista av favoritförfattare. Och den listan, den är INTE enkel att ta sig in på. Kärlek! Skall sluka allt hon någonsin skrivit och allt hon någonsin kommer skriva. Så äre bara! 

Någon dag skall jag författa denna lista och lägga ut på bloggen också. Först skall jag göra ett djupdyk ned i boken. Listan får vänta! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar