15 maj 2014

Girl and gamer? Prepare.

Här kommer tre bilder/printscreens från en stream. Jag låter er se dem först så snackar vi lite mer längre ner i inlägget.


Så, låt oss snacka och låt mig förklara dessa bilder. Bild ett föreställer tre stycken personer inom Dota-scenen. En pro player, en caster (alltså kommentator för er som inte är införstådda) och sistnämndas flickvän. Under veckan har ett gäng casters och spelare samlats här i Sverige för att streama ett litet "Dota-Big-Brother" typ. Skitkul att följa! Här satt dessa tre personer och spelade Mario Party tillsammans vilket tjejen på bilden inte hade full koll på. Första gången hon spelade och ovan vid konsol. 

Bild ett och två föreställer den tillhörande chatten. Den gick ape shit så fort tjejen vaknat och satte sig i "streamsoffan". Blir ni upprörda när ni läser chatten? Det blir jag! Denna tjej fick stå ut med glåpord, folk skrev saker som "who brought the whale?", "kill the fatty", "oh god, she's fat", "go back to the kitchen woman!" etc etc. Listan kan göras hur jävla lång som helst. Det gör ont i själen.

And this is my life since 2008. Helt sant. Då började jag spela World of Warcraft och hade ingen aning om hur gamervärlden fungerade eller vad den bestod av. Girl and gamer? Då får du förbereda dig på en storm av skit, rent ut sagt. Det får mig att fundera på vilka grottmänniskor som egentligen befinner sig där på andra sidan skärmen. Vad har de varit med om som format dem till dessa vidriga individer? Är de rädda för sitt eget kön? Känner de sig hotade? Eller har de levt under en jävla sten hela sitt liv och missat det här med att tjejer faktiskt också kan vara gamers? 

Jag varken vet eller förstår.

Det enda jag egentligen vet är att dessa idioter förmodligen aldrig någonsin skulle våga yttra samma meningar i verkligheten. Det är okej att slänga ur sig vad skit som helst, helt utan eftertanke, så länge det sker bakom en skärm där man kan gömma sig. Det är internets baksida. En baksida som är så full av skit att det snart inte borde få plats mer.

Nu har jag varit med i gamingvärlden så pass länge att jag skakar av mig sexuella trakasserier och annat hån p.g.a. mitt kön. Men jag tänker på mig själv som tonåring också. Hur jävla ledsen, förbannad och sårad jag varit många gånger. Ibland har jag blivit så jävla mobbad och nertryckt att jag helt enkelt släppt allt och bara gråtit. Av ilska, frustration, irritation. Så otroligt mycket skit som man faktiskt har fått stå ut med för att man aldrig föddes med en kuk! Det är helt jävla sinnessjukt. 

Jag tänker på de tjejer som ger sig in i gamingvärlden just nu. De där tjejerna som aldrig någonsin har fått höra innan hur påfrestande det är att ha tits and ass där. Som ger sig in i denna värld i god tro, för att ha kul precis som man skall ha när man spelar. För det ÄR kul! Men det är också otroligt tufft. Jag håller tummarna för att killarna i framtiden skall våga bjuda in tjejer mer. Som tjej skall du få känna dig precis lika välkommen. Det skall vara en självklarhet. Vi tjejer måste också bli bättre på att slåss, precis som vi måste slåss för våra rättigheter i det "verkliga livet". Vi måste våga ta för oss och sätta ned foten, ta vår plats. 

Gaming skall förknippas med glädje, spänning, människor, vänner och adrenalin. Inte testosteron, mobbning och hat. Egentligen är det inte svårare än så. Det svåra är att förändra en attityd. Och dit, ja, dit är vägen lång. 

Jag tänker inte ge upp. Jag har precis bara börjat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar