8 maj 2015

Utgrävning Buttle Änge 2015

Hej på er allesammans!

Utgrävningen är igång sedan i tisdags och jäklar vad kul vi har! Första dagen var riktigt jävla tuff. Då torvade vi av vårt schakt (ganska många kvadratmeter) vilket helt enkelt innebär att man gräver upp och tar bort det lager som innehåller gräs och ett första lager jord. Sedan är det bara att lyfta varenda jäkla ruta med denna otroligt tunga massa till en plats ca. femton meter bort. Tror jag genomgick omkring fyra gympass under fyra timmar, det var helt galet. MEN, det passar mig. Istället för att säcka ihop och tänka: "fyfaaaaan vad jobbigt, skitpissgöra!" så utmanar jag mig själv att lyfta ännu mer och bli mer och mer effektiv. Det passar mig, helt enkelt. Jag finner hela tiden sådana saker hos mig själv, nya inställningar som jag aldrig någonsin sett mig själv ha tidigare. En riktig egoboost, helt enkelt! 

Att torva av schaktet tog omkring fyra timmar och våra grävledare och lärare var otroligt imponerade. Varje dag den här veckan har vi fått höra att vi är den mest ambitiösa och drivna grupp studenter de någonsin haft. Och vi säger "så säger ni ju varje år!" men tydligen så står vi verkligen ut, vilket är himla kul att höra. 

När vi var färdiga med att torva av var det dags för det roliga: att börja gräva! Det är en långsam process som kräver muskler och psyke. Att komma ned till kulturlagret tar en jäkla tid skall ni veta. Kulturlagret är alltså det lager där eventuella fynd av större betydelse kan hittas. Exempel på sådana fynd kan vara husgrunder, stolphål, härdar, keramik från rätt tidsperiod o.s.v. Efter fyra dagar är vi ännu inte där, så då förstår ni att det tar ganska lång tid. Hittills har vi i alla fall hittat en hel jäkla del i de övre lagren (provlager/ploglager). Vi har bl.a. hittat historisk keramik (alltså inte förhistorisk utan medeltida), bränd lera, kol, tänder, ben, glas, spik, hästsko etc. Mina personliga fynd är bland annat keramik (två bitar som hör ihop dessutom!), två delar av en tand, ytterligare en tand (med emalj kvar, så ballt!), ett lårben från förmodad fågel och bränd lera. 

Nästa vecka ser jag fram emot att få hugga tag i kulturlagret. Jag tyckte mig se tre stycken stenar idag i en del där vi kommit ned ganska djupt som MÖJLIGTVIS kan vara någonting. Det skall bli spännande att undersöka saken vidare på måndag för då skall vi bannemig ned och gräva bland de där stenarna, så är det bara! 

Tog med mig systemisen idag så bjuder på lite bilder. Skall försöka hålla bloggen uppdaterad så gott jag kan nu, det här är trots allt det bästa som har hänt mig! Att få vara med på detta är så OTROLIGT ballt! Gemenskap, historia, uråldriga prylar, alla garv, allt slit; ALLT gör mig så väldigt glad och jag vet att dessa lite drygt 30 dagar kommer bli ett minne för livet. Jag älskar det här, jag brinner för det, jag kan inte få nog! 

Hamnade med Em, ingen är gladare än jag! Vi samarbetar så otroligt jävla bra hon och jag. Vi byter av varandra när en uppgift känns lite för tung för tillfället. Idag agerade hon exempelvis min personliga sållare; jag grävde och hon rensade i sållet (som en jättestor sil, kan man säga) för att leta efter eventuella fynd. Bäst!

Vårt schakt, nummer 26 på fältet. 

Och såhär trevligt hade jag, Marcus och Ronja under eftermiddagsfikat...

... men det spårade ju snart ur, i vanlig ordning. Aldrig en lugn stund med dessa stollar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar