27 augusti 2015

Nya läggan.

Jag och Henrik stortrivs verkligen i nya lägenheten på 25 kvm. Den går helt i vitt och ek, med stora fönster som släpper in en väldig mängd ljus. Planlösningen är superbra och trots att det "endast" skiljer sju kvadratmeter mellan denna och min förra lya känns den väldigt mycket större. Att ha ett riktigt kök där man kan både diska och laga mat samtidigt, det är helt fantastiskt. Tänk att man kan se tjusningen i någonting sådant simpelt, och för de flesta självklart. Jag har kommit till en punkt där jag tycker det är roligt att städa, att hålla efter och få ha fint och rent. Jag, disktrasan, universalsprayen, dammsugaren och diskborsten är bästa vänner just nu. Jag och balkongen trivs ganska bra ihop också. 

Och fint är det. Nedan kommer lite bilder på "inredningen". Känns nästan larvigt att kalla det inredning, för egentligen har det inte krävts så jäkla mycket av mig. Men, lite kan göra väldigt mycket, och jag älskar ändå det lilla jag kunnat göra hittills. Jag är dock ganska säker på att den här lägenheten har en väldig potential, men jag vill gärna inte gå all in och bara smasha in det jag hittar på impuls. Gardiner blir nästa projekt men det får vänta till dess att jag känner att det är rätt. Än så länge är jag faktiskt ganska nöjd med att fönster och balkongdörr inte täcks av tygbitar, det för ju in en väldans massa ljus om inte annat och det mår man bara bra av!

En liten detalj som jag älskar. "Du & jag" tillsammans med lite stenar som Henke plockade till mig, gulle!

Hittade ett superfint ljusfat och nio stycken små ljuslyktor i olika former som går i koppar på Rusta. Bestämde mig för att ugglorna och dessa passade bra ihop så de fick bli polers. Lyser så himla fint när mörkret faller på!

Här är det alltså tre stycken stora fönster på rad samt en bred fönsterbänk (eller vad tusan det nu kallas) och det kräver, enligt mig, en enorm mängd ljuslyktor. Jag älskar ju att tända ljus och såg verkligen ingenting annat än massor av dem i fönstret när jag klev in i lägenheten. Detta är en blandning mellan IKEA och Rusta.

Gamer- och plugghörna. Här kommer det skrivas en del tentor. 

Jag fick en knasig idé att hänga upp mina LED-bollar från Rusta, som tidigare legat i en enorm vas från IKEA, på väggen ovanför sängen. De sitter fast med häftmassa och envisades först med att ramla ned men sedan fick jag pli på dem och nu har de faktiskt suttit kvar. Tycker det blev så HIMLA mysigt, och helt omedvetet så matchade det lampan som kom med lägenheten.


Jag och Ronja drog till det lokala växthuset och handlade lite grönt. Detta är en indisk kaffeplanta som skall hållas konstant fuktig, men inte får vattnas med kalkhaltigt vatten. Ingen bra kombo på Gotland egentligen, jag har dessutom världens kvällssol så de lär väl torka ut. Så nu gäller det att vara noga med att koka vatten och faktiskt fukta och duscha varje dag. HUR LÄNGE LEVER DE? Wanna gamble?

Fåtölj som följde med lyan, och som faktiskt ser helt okej ut för att vara en del av inventariet, så att säga. Och den är galet skön att sitta i. Här kommer det nog läsas en del kurslitteratur och föras lite anteckningar.

Har man en konstnär till pojkvän krävs en riktig art wall. Det här är en början, fem bilder totalt. Fyra är skapade av Henke och den i mitten av en polare till honom. Här skall det upp en mängd till. Jag gillar att täcka väggar med sådant jag tycker är snyggt, men det skall ju helt klart förtjäna sin plats! Dessa sitter uppe med häftmassa, PERFEKT när man inte har råd att göra hål i väggarna!

Kök! Med ugn och kyl och frys och sånt där som man numera inte tar för givet. Älskar! Och ja, jag gillar ju tydligen burkar som berättar vad de innehåller utan att jag behöver öppna och se efter. That's a thing. Har även en sådan burk/låda liknande den med te som det står pennor på. Ö&B levererar, kaffeburken är från Lagerhaus (ytterligare en butik som jag fullständigt ÄLSKAR!)


Var på jakt efter gardiner på Rusta men kom inte hem med några. Kom hem med en jävla massa ljuslyktor dock. Dessa blev Henrik förälskad i så han pekade ut dem medan jag stod och sneglade på några silvriga och guldiga kreationer med massor av prål, jämfört med dessa åtminstone, som säkerligen inte ens hade passat in. Jag hade nog tröttnat på dem ganska snart. Dessa var förmodligen ett tusen gånger bättre val; diskreta men ändå väldigt fina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar