4 maj 2015

Här ligger jag och spaar...

... eller inte! Här sitter jag och kan inte sova. Dels för att jag var dum nog att dra igång en programuppdatering på Macen (när jag bara skulle kolla hur mycket batterier jag hade) men mest för att morgondagen känns så spännande. Imorgon skall vi nämligen introduceras till grävkursen. Denna kommer pågå fram till den 5:e juni då vi slutar för sommaren. Imorgon har vi seminarium hela dagen men på tisdag skall vi ut i fält och där kommer vi stanna i typ 25 dagar eller så. HELT GALET! Tänk att jag skall få ligga där och svettas som en gris tillsammans med mina kamrater under alla dessa dagar. Att vi äntligen skall få göra det här som vi huvudsakligen kom hit för; GRÄVA! Gräva, gräva, gräva! Förhoppningsvis skall vi hitta någonting intressant, kanske är det jag och de i mitt schakt som hittar just DET DÄR fyndet som är lite speciellt, vem vet? Jag är helt övertygad om att detta kommer bli ett minne för livet!

Så, vad har hänt sedan sist? Ganska mycket faktiskt: 

- Jag har skrivit en monstertentamen. Jämfört med övriga hemtentor vi har haft så var denna stor, skrev typ 16 sidor eller någonting. Klarade den, SÅKLART! 

- Skrivit en salstentamen (fuck it, på riktigt) som inte alls kändes speciellt bra. Den kändes faktiskt väldigt jävla skitdålig. Kul när man har pluggat KONSTANT i över en månad och när man väl sitter där kommer sådana frågor som man "valt" att inte fokusera 110% på. Japp, så var det med det. Intressant är att lärare här på universitetet verkar tro att det är fullt möjligt att driva ett grupparbete och samtidigt memorera över 1000 sidor kurslitteratur plus föreläsningar. Ingen vanlig dödlig klarar av det, tro det eller ej. Inte ens VG-barnet här...

- Skaffat nya brills á la Cheap Monday. Ett par solisar och ett par klara - and I love them! Vill aldrig mer byta! 

- Köpt Beats by Dre-lurar, Solo 2. FINALLY! Jag har suktat efter dessa lurar HUR.LÄNGE.SOM.HELST! Nu slog jag på stort (bokstavligt, ingen billig historia...) Dessa kan nu likställas som min bästa vän (sorry Ronja, du fick andraplatsen). I LOVE THÄM! 

- Och så det bästa till sist, eller hur? Jag har fått sommarjobb! Helt plötsligt bah! "Jaaaag ska inte jobba i sommar" - Elfrida i januari/februari. "VAD FAN SKALL JAG GÖRA I SOMMAR?!?!" - Elfrida i mars. De behövde folk på Factory Outlet och jag kom i direktkontakt med ansvarige för anställningar och hon bah "jaaaa vi kör!", så nu har jag fått schema och allt. Kommer jobba en heeel del i sommar, mer än vad jag har förväntat mig, och det är SÅ.JÄVLA.SKÖNT! Efter detta läsår kan jag inte se mig själv som arbetslös eller icke-studerande, jag måste helt enkelt göra någonting för att inte gå under, typ. I mars började jag bli riktigt jävla nojig och ångrade bittert att jag inte hade sökt ett enda jävla jobb, så ni kan tro jag blev så otroligt glad i april när allting ordnade sig. Så ja, i sommar är jag kassörska! 

Just den här känslan av panik som jag kände där i mars när jag insåg att jag skulle (som jag trodde då i alla fall) vara helt sysslolös i sommar, den går inte att jämföra med någonting annat. Det får mig att fundera på hur i helvete jag har orkat med mig själv alla dessa år? Alltså hur har jag kunnat sitta hemma? Hur har jag kunnat haft ett tomt schema, ingenting att hänge mig åt? Jag kan inte se mig själv i den situationen igen, det är en helt galen känsla. Och det känns bra! Det känns så jävla jävla bra att ha tagit sig upp ur den där förbaskade ormgropen, tagit sig ur den där onda cirkeln. Samtidigt som stressen över tentor biter tag i mig så hårt ibland att jag blir handlingsförlamad, så är det just den där lilla stressen (den normala stressen, inte den onda stressen) som håller mig uppe. Adrenalinet. Känslan av att vara på väg någonstans. Insikten att det jag gör idag, det är det jag vill göra resten av mitt liv. För jag älskar det här! Jag har hittat rätt, jag har hittat hem. Ibland får jag liksom stanna upp och nypa mig själv i armen. Inte bara för att jag pluggar, inte bara för att jag just nu jobbar på att uppnå min dröm, utan mest för att jag har hittat mig själv. Den JAG är idag, den personen fanns inte för låt oss säga 18 månader sedan. Då var jag lata Elfrida som typ hade gett upp på allt och skyllde på alla andra för att jag inte hade ett jobb, för att jag var tvungen att sitta hemma, det var ju inte mitt fel... Jag har förändrats så mycket under senare tid!

Och jag vet att det sticker folk i ögonen (vadå, kan människor F-Ö-R-Ä-N-D-R-A-S?!) men jag väljer den jag är idag alla gånger. :) 

Puss på er! 

Best buy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar